Pontyozás

A ponty horgászatához megfelel ugyanaz a szerelés, amit a keszeg horgászatánál leírtam. Akár úszózunk, akár fenekezünk.

Esetleg annyiban változtathatunk rajta, ha akadós, hinaras terepen horgászunk, ahol nagyobb halakra (2-3kg felett) is számíthatunk, hogy a zsinórunkat 25-30-asig erősítjük és horogból is nagyobbat választunk.

Olyan vizeken, ahol elég nagy pontyállomány van érdemes egy bevált helyet rendszeresen etetni ( főtt takarmány kukorica ), lehetőleg naponta mindig ugyanabban az időpontban, így jó esélyeink lehetnek, hogy a helyünkre odaszoknak a halak már pár nap- egy hét alatt is.

Sportosabb és sok vízen eredményesebb is, ha keressük a halat. A pontyok jelenléte ugrásaikból, túrásaikból (a fenékről feltörő buborékok) jól felismerhető.

Gyorsan mélyülő álló vagy lassú folyású vizeken, ahol nem kell a parttól távol keresni a halat használhatjuk az úszós szerelésünket is. Gyorsabb vizeken, vagy sekélyeseken, ahol nagyobb dobásokra van szükség, a fenekező szerelés használhatóbb.

A hely, módszer, ereszték, csali kiválasztásában legnagyobb segítségünkre az lehet, ha megfigyeljük a helyi, tapasztalt horgászok módszereit, szerelését, eresztékállítását, csaliját és mi is ilyen módon horgászunk.

Nagyon kellemes és eredményes módszer, ahol ez megtehető (pl.: Balaton) a nád elé beállva horgászni meleg, nyári napokon. Ide erős, esetleg fonott zsinóros szerelés kellhet, ha szépek a pontyok.

Közvetlenül a nádszálak mellet, egy-egy nádöbölbe beállva lehet egésznap, de főleg este eredményes. Nagyon izgalmas, amikor a nádban megjelenő pontyokat látjuk, hallgatjuk ( ahogy döntögetik a nádszálakat ) és minden pillanatban várjuk a kapást.

Pontyra a legelterjedtebb csali a csemegekukorica ( ami keszegre is jó ), de fenekezőn használhatunk keményebb és nagyobb szemű csalit is. Régen fogtuk kenyérrel, kukorica máléval, nokedlival és főleg tavasszal gilisztával.

Érdekesség, hogy a bojli őse a félig főtt burgonyából kifaragott golyó volt, amit kimondottan szerettek a nagy pontyok. ( A bojlizásra itt nem térek ki! Az már a haladó kategóriába esik! )

A ponty érzékeny az időjárás változásaira! Néha hiába vannak ott a horgunk közelében, nincs kapás, mert nem esznek.

A legfogósabb órák általában a kora reggel és az alkonyat, de ez csak a nagy átlagokat nézve igaz, mert bármely időpontban lehet jó fogásunk.

A nagyon tiszta vízbe nem szívesen merészkedik ki, de zavaros vizeken egészen a partig kijönnek csemegézni.

A ponty kifejezetten fenékjáró halnak számít. A száj állása is arról árulkodik, hogy leggyakrabban a fenéken kutakodva keresi a táplálékát.